GO!

New York City

Indlæget her er skrevet tidligere, men først udgivet nu pga. manglende adgang til nettet.

I skrivende stund sidder vi i lufthavnen i Fort Lauderdale, Florida. Vi er netop landet efter flyveturen fra NYC som endte med at være 3 timer forsinket pga. sne, hvilket ingen betydning har for os, da vi alligevel havde 9,5 times ventetid her i Florida…

Så nu sidder vi her og har masser af tid til at reflektere over vores dage i New York City.

Tre dage havde vi i byen der aldrig sover. Tre dage med fuldt program, 50 kilometers gang og meget skiftende vejr.

Tirsdag morgen startede ud med Jetlag.. Klokken 04:50 var vi begge vågne og klar på dagen, til trods for, at vi ikke var på hotellet og i seng før 01:30 (07:30 dansk tid). Det var høj solskin allerede fra da solen stod op, og vi besluttede dermed at starte vores dag med en lang gåtur gennem Central Park – efter det obligatoriske besøg på Starbucks ;-).

På vores 3 timer lange gåtur gennem Central Park fik vi blandt andet set både Metropolitan Museum of Art, Strawberry Fields, H.C. Andersen samt New York Skyline.

IMG_1532 IMG_1539 IMG_1567 IMG_0578 IMG_0597 IMG_1554 IMG_1627IMG_0658

Efterfølgende gik vi ned af 5th Ave til Rockerfeller Plaza. Her tog vi op til Top of the Rock, hvor udsigten over Central Park, Empire State Building og i det hele taget Manhatten var fantastisk takket været det gode vejr.

IMG_1577IMG_1596IMG_1593

Fra Rockerfeller Plaza gik vi videre ned af 48th Street og ramte så Times Square. På trods af, at vi ankom der ved højlys dag, er den enorme mængde af lys, reklamer og mennesker fuldstændig overvældende. Vi fandt et sted at spise sen frokost/tidlig aftensmad og besluttede os herefter for at tage tilbage til hotellet og få benene op en halv times tid inden vi om aftenen skulle til Madison Square Garden for at se New York Knicks vs. Boston Celtics.

Omkring klokken 23:15 var vi tilbage på hotellet og faldt begge i søvn meget kort tid derefter.

Onsdag var vi knap så heldige med vejret. Det regnede det meste af dagen, så vi forsøgte så vidt muligt at holde os inde døre. Det blev til et besøg på New York Public Library samt Grand Central Terminal. Herefter slappede vi af på hotellet et par timer inden aftenen stod på Times Square og Broadway Musicalen Aladdin.

IMG_1636 IMG_1646 IMG_1645 IMG_1647 IMG_0766 IMG_1667

Torsdag var vi igen vidt omkring. Vi startede ud med morgenmad på Panera Bread efterfulgt af en lille gåtur et par gader op, for at se Flatiron Building. Vi tog så Subwayen til Brooklyn Bridge, var en tur med Staten Island Ferry for at se Frihedsgudinden, gik en tur i Battery Park, så 9/11 Memorial og endte på Times Square med besøg i både M&M’s og Hersey Store. Aftenen tilbragte vi på hotelværelset med ømme ben og fødder efter 3 dages trasken rundt på Manhatten. Allerede klokken 21:00 havde vi pakket vores rygsække og var gryde klar, da Shuttle bussen ville hente os mellem 05:50 – 06:05 i dag fredag.

IMG_1680 IMG_1686 IMG_0809 IMG_1719 IMG_1738 IMG_1751 IMG_1771

Som sagt så sidder vi nu her i lufthavnen i Florida. Vi har endnu 3 timers ventetid, da vores fly til San José, Costa Rica nu også er en time forsinket.. Hurra for amerikanere og deres evige overraskelse over vejrændringer.. Men som sagt giver dette os også til tid at tænke over, hvor forskellige vi og vores samfund er i forhold til Amerika og amerikanerne. For mit vedkommende, Pernille, var det lidt som at komme hjem igen, da jeg har boet et år i USA. Anderledes har det dog været for Jacob, da han ikke før har været i staterne.

Jacob: Som første gangs besøgende i New York er det helt fantastisk at se en by med så meget liv. Uanset hvilket tidspunkt på dagen du færdes i gaderne er de fulde af liv og der sker hele tiden noget. I første omgang kan det virke meget overvældende at gå inde i byen og man ender med at få hold i nakken fordi man nærmest vender hovedet 360 grader, da der er så mange ting at se. Men jeg må indrømme at det mest interessante er den måde de afholder deres sports events på. Da vi var inde og se basketball blev publikum per automatik involveret fra start af og de går virkelig op i deres pause shows. Derhjemme har vi det meget med at synge hold/klub sange, dette gør de sig dog ikke så meget i herovre, men derimod er de gode til at involvere alle som er inde og se kampene. Her i USA føles det nærmest som en fest når man går til disse events og man kan virkelig føle hvor engageret og entusiastiske publikum er. Dette gælder de fleste sportsgrene i USA og det er helt fantastisk at være en del af.

Vi rejser som sagt til Costa Rica om ikke så længe og det bliver spændende! Ingen af os har før været der og vi er begge spændt på hvordan det kommer til at forløbe. Vi har et lille handicap hvad angår sprog barrieren da ingen af os rigtig kan noget spansk, men vi må nøjes med en spansk parlør og håbe på det bedste 🙂

/ Pernille og Jacob

• Maj-Britt

Fantastisk læsning, billeder og at kunne følge jer tæt, selvom det er på lang afstand. Glæder os til at se meget mere